ماجرای نشان پرحاشیه یك میلیون تومانی!

ماجرای نشان پرحاشیه یك میلیون تومانی! می هاست: رونمایی از طرح ات ساین ایرانی یا فارسی آن قدر پرسر وصدا بوده كه مخالفان و موافقانش از زمان رونمایی به صف شده اند و از آن می گویند.



به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، «شهروند» در ادامه نوشتك این نشان را گروهی با عنوان «جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاك (فمپ)» طراحی نموده اند و هدفشان از ارائه چنین طرحی، آن طور كه در وب سایت شان آمده این است: «در این میان خیل عظیمی از كلمات و نشانه ها وجود دارد كه می توانیم به فكر معادل فارسی برای آنها باشیم و این مهم به عهده فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، اما آن چه موجب شد توجه ما به ساخت نمادی معادل نماد @ جلب شود، فراگیری آن در فضای مجازی و نبود معادل خاصی برای آن است. پیشنهاد ما برای جایگزینی و بومی سازی نماد @، نماد «درنشان» است؛ نمادی كه به سبب شباهت با نماد ات ساین ارتباط خودرا با نماد اصلی حفظ و در عین حال مفهوم at را با كلمه «در» معادل سازی می كند و همین طور نمادی راست به چپ است.»

طراحان این نماد كه عضو سازمان مردم نهاد «فمپ» هستند، می گویند نامفهوم بودن @ برای كاربران فارسی زبان سبب شده دست به چنین ایده ای بزنند. این نشان كه به ادعای طراحانش مقرر است در یونیكد جهانی بعنوان یك نشان ایرانی و جایگزین نشان @ برای فارسی زبانان مورد استفاده قرار گیرد، در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاك با حضور دبیر و عضو شورای عالی فضای مجازی و همراهی معاون دادستانی در حوزه فضای مجازی رونمایی گردید و انتقادهای جدی كارشناسان را به دنبال داشت. خیلی از آنان معتقدند درحالی كه كشور در زمینه های زیرساخت اینترنتی و خدمات ارتباطی، مسائل مربوط به سرعت و كیفیت اینترنت و... چالش های جدی دارد، پرداختن به یك نشانه كه یك مسأله غیر زیرساختی و فرعی شمرده می شود، مشكلات بخش عمده كاربران را برطرف نمی نماید. از طرف دیگر، تك بُعدی بودن و ارائه یك محصول در بازار، بدون این كه بستر كاربردی برای آن ارائه شده باشد، می تواند به ضرر حضور یك طرح یا ایده در بازار باشد. برای اجتناب از این شكست، كمپانی هایی مثل گوگل به جز ایمیل، سرویس های دیگری باز ارائه می كنند تا كاربر را كنار خودشان نگه دارند. در نهایت، زمانی یك پروژه، اقتصادی تعریف می شود كه تعداد كاربرانش از حد معینی بیشتر باشد. با همین نگاه، بومی سازی در خیلی از موارد نه تنها كاربردی ندارد، كه می تواند هزینه به كشور تحمیل كند. با این وجود، رسول جلیلی، از اعضای شورای عالی فضای مجازی از مزایای این طرح به همشهری گفته و آنرا پروژه ای داوطلبانه دانسته: «این پروژه در یك سازمان مردم نهاد طراحی شده و هزینه ساخت تندیس آن كه در رونمایی پرداخت شد، یك میلیون تومان بوده است. نه قراردادی برای این مساله بوده، نه بحث مالی مطرح بوده است.» وی در ادامه گفته: «قاعدتا اگر بخواهید به دوستی در یك كشور خارجی ایمیل بزنید، باید از نمادهای بین المللی استفاده كنید و این نماد تنها كاربرد داخلی دارد و جایگزینی @ به جای «در نشان» هم پروسه ای زمانبر است.»

با وجود آن كه این طرح هنوز عملیاتی نشده، اما واكنش ها نسبت به آن همچنان گسترده است و كارشناسان عملیاتی شدن آنرا همراه با اما و اگرهای بسیار می دانند.




4750
5.0 از 5
1397/12/21
23:56:08
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , سایت , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان