ارزیابی رفع فیلتر دو سکوی خارجی از طرف فیروزآبادی
به گزارش می هاست، رییس پیشین شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: ارزیابی من از آن چیزی که درباب رفع فیلترینگ صورت گرفت مثبت است، امیاتفادوار هستم مصوبه و بسته اقدامات درنظر گرفته شده با دقت زیاد و مناسب پیاده سازی شود.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس پیشین شورای عالی فضای مجازی-درباره تصمیم شورای عالی فضای مجازی در رفع مسدودی برخی پیامرسان های خارجی اظهار داشت: ارزیابی من مثبت است از آن چیزی که صورت گرفت و امیدوار هستم که همانطور که در مصوبه و هم آن چیزی که در رسانه ها پخش شده ملاحظه می کنید، یک بسته است و این بسته ان شاالله با دقت زیاد و مناسب پیاده سازی شود. در ارتباط با تلگرام بحث مذاکره با صاحب تلگرام را مطرح کرده بود که این کار جلو برود و اگر نپذیرفت صاحب تلگرام که قوانین جمهوری اسلامی را تمکین کند. واتساپ یک سکوی ارتباطی است، مقدار زیادی تفاوت با تلگرام دارد. تلگرام سابقه بدی هم در کشور ما دارد، به هر حال این مصوبه شورای عالی فضای مجازی است من در مقام بیان هستم نه در مقام دفاع و یوتیوب را هم ذکر کرده بود، بهرحال آن چه که بود که پشتیبانی از پیامرسان های داخلی هم در آن ذکر شد در مجموع به نظر می آمد که بسته مناسبی باشد.
رفع فیلتر واتساپ خوب است یا بد؟
در ادامه امیر محمدزاده لاجوردی-عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت- توضیح داد: اگر تصمیم روز گذشته در امتداد حکمرانی قانونمند فضای مجازی باشد که هم حکمرانی قانونمند مبتنی بر سیاست های کلی نظام است و هم قوانین بالادستی می تواند اقدام خوبی باشد، فقط لازمه آن این است که به عنوان مثال همین سکوی واتساپ در چه مرحله ای و چه گامی مقرر است که در دسترس عموم قرار بگیرد، البته من بر روی این مصداق اختلاف نظر دارم، چون واتساپ هم الان دیگر سکوی ارتباطی نیست چون از شروع ۱۴۰۲ قابلیت ایجاد کانال در این سکو به وجود آمده و در عمل به یک رسانه تبدیل گشته است، اما اگر در قالب حکمرانی قانونمند این پروسه جلو برود می تواند اقدام خوب و برجسته ای باشد.
وی تشریح کرد: در این طرح گویا چندین گام پیش بینی شده که حدودا ۳۰ گام است که در هر مرحله ای هر یک از سکوها امکان باز شدن خواهد شد و باید جزییات این گام ها را از اعضاء شورا و مرکز ملی جویا شویم اما اینکه در چه گامی، کدام سکو مقرر است بازگشایی بشود و پیش نیازهای آنچه هست متفاوت می باشد. از یک سو مانند واتساپ پیش نیازهایی دارد که با سکوی دیگر مثل تلگرام متفاوت می باشد، یا بطورمثال گوگل پلی یا یوتیوب یا سایر سکوها، اینکه این گام ها چگونه چیده شده و در چه مرحله ای؟. به عنوان مثال ما در سال ۱۳۹۶ مصوبه ای شورای عالی مجازی داشته که انبارش داده های سکوها باید در داخل کشور انجام بود و پردازش شان، آیا این بازگشایی معطوف به این مصوبه است یا خیر؟ اگر بازگشایی به انجام می رسد آیا انبارش در داخل به انجام می رسد یا خیر؟ آیا با مذاکره با صاحب سکو این کار به انجام می رسد یا خیر؟
لاجوردی اظهار داشت: باید ما به ازای هر سکو بررسی نماییم بطور مثال برای واتساپ ارزیابی ها و نظرسنجی های معتبر مثل نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که در سال ۱۴۰۱ پیش از مسدودسازی واتساپ ۷۱ درصد مردم از این سکو استفاده می کردند و ارزیابی مردادماه این نظرسنجی نشان میدهد که الان ۳۳ درصد مردم استفاده می نمایند یعنی یک سقوط زیادی مصرف واتساپ داشته است، واتساپ هم در مقابلش سکوهای پیامرسان داخلی توسعه پیدا کردند ما ایتا را داشتیم که از یک و نیم میلیون کاربر فعال روزانه در ضمن دو سال و نیم به بالای ۲۱ میلیون کاربر فعال روزانه رسیده یا ماهیانه ۳۳ میلیون کاربر فعال دارد، باید ببینیم که اگر رفع مسدودسازی می شود به سکوی داخلی لطمه می رسد یا خیر؟
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این با اعلان اینکه نکته مهمی است و آیا این سقوطی که در میزان مصرف واتساپ داشته رفع مسدودیتش و این هزینه ای که داده شده موجب می شود که باردیگر مصرف به سوی واتساپ سوق پیدا بکند یا نه؟ اشاره کرد: این از یک جنبه اش است، از جنبه دیگر در ارتباط بین الملل، یک قسمتی از ارتباطات بین الملل در بستر سکوی واتساپ است، چون یکی از کارکردهای عمده این سکو در این حوزه می باشد، آیا راه جایگزینی برای آن دیده شده یا نه؟ داخلی ها پاسخگوی این ارتباط بین الملل بودند یا خیر؟ یا اینکه سکویی مثل واتساپ در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ صراحتا نامه ای که مرکز ملی زد فکر کنم آقای فیروزآبادی این نامه را مرقون فرمودند به سکوی متا که قوانین و مقررات جمهوری اسلامی را بپذیرید؛ شرکت متا صراحتا گفته ما وقت مان را صرف مقامات ایران نمی نماییم و ما افتخار می نماییم که مردم و معترضین محتواها و ویدئوهایشان را در بستر این سکوها قرار می دهند، بدین سبب باید ببینیم که در سکوهای مختلفی که وجود داشته و گزینه هایی که پیش رو بوده آیا این سکو گزینه مناسب تری است و یا نه، سکوهای دیگری را ما می توانستیم انتخاب نماییم به عنوان گام نخست.
وی در پاسخ به این پرسش که چه سکوهایی اظهار داشت: هر سکویی قابل بررسی هست، سکویی که اگر ما بتوانیم با مذاکره کار را با او پیش ببریم، چون بطور معمول سکوهایی که ذیل متا قرار می گیرند مذاکره با آنها بسیار دشوار است و شاید اصلا ممکن نباشد، ما می توانیم گزینه هایمان را روی سکوهایی قرار بدهیم که قابلیت مذاکره داشته باشد. تا آنجا که اطلاع دارم درباره ی واتساپ مذاکرده ای انجام نشده، چون امریکایی است و قائل به مذاکره با ما نیستند.
در ادامه فیروزآبادی- رییس پیشین مرکز ملی فضای مجازی- به این پرسش که فیلتر نشدن واتساپ به ضرر شبکه های داخلی ما خواهد بود و با فیلتر شدن این ها رشد می کنند؟ اظهار داشت: من این تصور را ندارم ما اگر هم صحبت می کردیم که فرض کنید شرایطی و محدودیت هایی ایجاد بود موقتی بوده قرار ما این بود که از سکوهای داخلی حمایت شود و به یک سطحی از تامین نیاز بازار ایران برسند و به صراحت ما در مصوبه شورای عالی فضای مجازی داریم که ترافیک پیامرسان های داخلی ۷۰ درصد ترافیک کل پیامرسان های کشور شود. یعنی ۳۰ درصد را ما قرار دادیم برای پیامرسان های خارجی به دلیلهای زیاد، پیامرسان های خارجی اولا پوشش های جهانی دارند کاربران شان خارجی اند به علت اینکه تعداد کاربران شان صدها میلیونی است قدرت نرمی که بر روی آن پلت فرم ها تولید می شود قدرت نرم قابل توجه تری از آن چیزی که ما بر روی پلت فرم داخلی تولید می نماییم. من یک مثال خدمت شما عرض بکنم، اینکه اینستاگرام می آید و تصاویر شهید سلیمانی را حذف می کند، این در حقیقت یک درماندگی است از جانب کسی که به او اعمال قدرت نرم شده، وی در مقابل قدرت نرمی که ملت ایران در روی پلت فرم اینستاگرام از خودشان نشان دادند موضعی را اتخاذ می کند که با مبانی اعلام شده خودش که آزادی اول است و آزادی مقدم بر همه چیز است را دارد زیر پا می گذارد، بدین سبب ما در استفاده از پیامرسان های خارجی هیچ تردیدی نداشتیم و نباید داشته باشیم، چون هم موجب عرضه قدرت نرم ما در سطح جهان می شود، ارتباط ما را با جهان برقرار می کند، با وسعت بیشتر با دامنه بیشتر با اثرگذاری بیشتر و می تواند منشا رقابت بشود که سطح پیامرسان های داخلی ما بتواند درهمان سطح باشد.
در حوزه فضای مجازی با کمبود شدید قانون مواجه هستیم
ایشان سپس صحبت هایش با اشاره به این که حکمرانی قانونی در عرصه فضای مجازی متاسفانه ما با کمبود شدید قانون در فضای مجازی مواجه هستیم، تاکید کرد: مقام معظم رهبری هم که تاکید نمودند معطوف به این نکته بوده است. مطلب دیگر قانون بایستی قابلیت اجرائی داشته باشد و در قالب سرزمینی اعمال شود که در ارتباط با احقاق حقوق شهروندان است. ما در وضعیت تحریم قرار داریم و در این شرایط تمام معاملات اقتصادی ما چه فروش نفت، چه فروش دارایی های تجدیدناپذیر ملی که از زیر پای ملت می کشیم بیرون و زیر قیمت می فروشیم قانون را زیر پا داریم می گذاریم. الان هم در حقیقت وقتی که نظام در شورای عالی فضای مجازی که سران سه قوه، نیروهای مسلح، نیروهای لشکری و کشوری در این شورا قرار دارند تصمیم می گیرند که پلتفرمی را باز کنند این یک مقدار به نظر من کج سلیقگی است که ما بگوییم این کار بطورمثال خارج از قانون دارد صورت می گیرد یا حکمرانی قانونی، حکمرانی قانونی همین است که شما تصمیم بگیرید کی ببندید، کی باز کنید، شرایط باز کردن تان چیست، یک روز می گویید انبارش بود یک روز می گویید مذاکره شود، یک روز می گویید که بدون مذاکره و بدون انبارش به علت تولید قدرت نرم ملی که می کند ما باز نماییم این خودش حکمرانی قانونی می باشد که داریم پیاده می نماییم.
رییس پیشین مرکز ملی فضای مجازی در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد: در صحبت ها اشاره شد که ۳۰ درصد مردم هنوز دارند از واتساپ استفاده می نمایند باوجود هزینه ای که برایشان دارد، هزینه ای که مردم برای فیلترشکن می دهند از یارانه انرژی که دولت دارد در ارتباط با بنزین به آنها می دهد بیشتر است، چون یارانه بنزین به خانواده هایی تعلق می گیرد که یک ماشین در آن وجود دارد ولی الان بیشتر خانواده ها چندنفره از چند تا فیلترشکن دارند روی تلفن های خودشان استفاده می نمایند، عدد و رقمی هم که در ارتباط با فیلترشکن پرداخته می شود عدد و رقم قابل توجهی است اینکه ما آراء ۳۰ درصد مردم را به آن بی توجه باشیم تحت این عنوان که می خواهیم قانون پیاده سازی نماییم معلوم می شود قانون اشکال دارد. حکومت به نظر من وظیفه دارد که این مسئله را حل کند و حل کرده امیدوار هستم که ان شاالله این عملیات و این مصوبه اجرائی شود.
در ادامه لاجوردی- عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت- اظهار داشت: ما حدود ۵۰ درصد ترافیک بین الملل مان یا حدود ۲۷-۲۸ درصد کل ترافیک کشورمان ترافیک وی پی ان است دارد عبور می کند، چند درصد آن مربوط به ترافیک واتساپ است؟ چون یکی از مسائلی که مطرح می شود و یکی از دلایلی که دراین حوزه مطرح می شود، کاهش مصرف وی پی ان ها است. نکته ای که من اشاره می کنم این نیست که ما مخالف باز کردن سکویی هستیم نه، همانطور که آقای فیروزآبادی هم مثال زدند سکوهایی هستند که قابلیت مذاکره دارند که ما می توانیم برویم الان با آنها مذاکره نماییم که اغلب سکوهای غیرامریکایی هستند هر چند که تعدادی از امریکایی ها هم قابلیت مذاکره دارند؛ بدین سبب چارچوب حکمرانی قانونمند می گوید که تعدادی از سکوها را با مذاکره ما می توانیم جلو برویم راه مذاکره هم بسته نیست تلگرام، توئیتر این ها سکوهایی هستند که در تمام ادوار دولت ها مذاکره با آنها انجام شده و هنوز هم قابلیت مذاکره با آنها وجود دارد. همین طور ما موضوع استارلینک را داشتیم استارلینک در ابتدا نامه ما را پاسخ نداد، ولی از یک مسیر قانونی رفتیم و الان نامه های ما را پاسخ می دهد، البته هنوز راه تمام نشده و ان شاالله آن هم به نتیجه خواهد رسید، یکی از اقدامات ما در این زمینه این است که ما دیپلماسی بین المللی داشته باشیم و برویم در این زمینه مذاکره نماییم، یکی دیگر از اقداماتی که ما باید انجام دهیم بحث قانون است.
حضور ۳۵ تا ۴۰ میلیون کاربر در سکوهای داخلی
وی افزود: ما یک سری نقاط قوت داریم یک سری نقاط ضعف. حدود۳۵ تا ۴۰ نفر در سکوهای داخلی حضور دارند و ترافیک داخل کشور بالاتر از سه برابر شده ما بنا بر اظهارات پلیس فتا جرائم مربوط به سکوهای خارجی سی واحد درصد کاهش پیدا کرده است. کسب وکار در سکوهای داخلی ۸۸ درصد رشد پیدا کردند اینها اتفاقات خوبی است که رخ داده است البته اتفاقات بد هم داشتیم مثل فراگیر شدن وی پی ان ها. حدود ۷۶ درصد وی پی ان هایی که مردم دارند استفاده می نمایند رایگان هست هم این اتفاق بد است و ما افکار عمومی را اقناع نکردیم کاری که امریکا در قضیه تیک تاک به خوبی عمل کرد کنگره آمریکا به خوبی عمل کرد افکار عمومی را قانع کرد و موضوعات دیگر در بحث ارتباطات بین الملل راه کار خوبی ارائه ندادیم. الان کسب و کاری می خواهد ارتباط بین الملل داشته باشد در این زمینه راه حل نداشتیم و اینها نقاط ضعف است باید این نقاط ضعف را شناسایی نماییم و راه حل برایش ارائه دهیم حکمرانی قانونمند همین است می گوید که ما بیاییم نقاط قوت مان را نادیده نگیریم نگذاریم کنار، نقاط قوتی داشتیم نقاط ضعف مان هم پوشش دهیم صفر و یکی و سیاه و سفید نگاه کردن به مسئله به ما لطمه می زند.
چرا گوگل پلی فیلتر شد؟
لاجوردی درباره ی دلیل فیلتر شدن گوگل پلی اظهار داشت: گوگل پلی مصوب امسالش مصوب کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دارد و دولت سیزدهم هم چند بار کوشش کرد که رفع فیلتر شود، چون در آن مرجع مسدود سازی اش انجام شد فقط نکته ای که وجود دارد گوگل پلی در اکوسیستم گوگل هست و امکان حذف اپلیکیشن روی گوشی کاربر را دارد. یکی از دغدغه ها این بود که حذف اپلیکشین از گوشی کاربر انجام می گیرد که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده بود دسترسی به یک سری اپلیکیشن های مخرب و حالا در آن زمان هم گوگل بحث توزیع و در اختیار قرار دادن وی پی ان ها را داشت که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجا بسته شد و دولت سیزدهم دو سه بار تلاش کردند که این مساله رفع گردد. در حوزه مذاکرده من موضع را صفر و یکی نمی بینم، چون موضوع استارلینگ را خودم در وزارت ارتباطات مسئولیتش را بر عهده داشتم و آن موقع هم موضوع استارلینگ را ما بطورکامل مردود می دانستیم بحث مذاکره اش را و مسیر، مسیر خوبی رفت. ما در اتحادیه جهانی مخابرات از استارلینک یا شرکت اسپیس ایکس که سرویس استار لینگ را ارائه می دهد شکایت کردیم.
این عضو هیات مدیره دانشگاه علم و صنعت در ادامه توضیح داد: ما در سال ۱۴۰۲ یک پروسه طولانی مدت را شروع کردیم و اعلام کردیم که باید حقوق سرزمینی ما را بپذیرد. ما اصلاً استارلینگ را هم یک کم فرصت می بینیم، چون در بسیاری از مناطق صعب العبور و دورافتاده باید از استارلینک استفاده نمائیم، بدین سبب در ابتدا ما مستند را ارسال کردیم و هیات تایید نمود که سرویس در ایران فعال هست بعد شرکت استارلینک اظهار داشت که من نمی توانم متناسب محدوده جغرافیایی یک کشور قوانین را تغییردهم حقوق سرزمینی را که ما استدلال مورد نظر را به هیات دادیم هیات هم هر پنج ماه یکبار برگزار می شد؛ یعنی ما از جلسه ۹۳ شروع کردیم الان جلسه ۹۸ می شود. در حقیقت جلسه اسفند ما از شروع ۱۴۰۰ شروع کردیم انتهای ۱۴۰۲ هیات دیگر رای داد مستندات کامل شد که اسپیس ایکس باید قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد حالا در این پذیرش باز باردیگر یک سری مدارک و مستندات لازم شد.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب