آخرین دستاوردهای کشور در عرصه دولت الکترونیکی تشریح شد

آخرین دستاوردهای کشور در عرصه دولت الکترونیکی تشریح شد می هاست: رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حاشیه بازدید وزیر ارتباطات به همراه اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارشی از آخرین دستاوردهای کشور در عرصه دولت الکترونیکی کشور ارائه کرد.



به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات- در این بازدید به مرور تعدادی از اقدامات سازمان در سالهای اخیر پرداخت و با اشاره به اقدام های انجام شده درباب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: مجموع کل فراخوانی های خدمات مستقیم و سامانه های ملی و استانی در این بخش ۵.۷ میلیارد بوده و این سامانه بیش از ۵۳ میلیون کاربر دارد که بدین ترتیب امکان دسترسی به ۷۷ درصد خدمات دولتی بوسیله این پنجره مهیا شده و در گام بعدی و تا کنون، ۱۴ درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشته اند برمبنای قانون برنامه هفتم توسعه می بایست سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاهها ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مرکز ملی تبادل اطلاعات(NIX) اظهار داشت: برمبنای قانون تکالیفی برای سازمان به وجود آمده که در این جهت از سال ۱۳۹۵ ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و با اقدام های صورت گرفته، و تا پایان شهریور ماه امسال، بالاتر از ۳۶۰۰ سرویس بر این بستر ارائه شده و مجموع تراکنش های آن به بالای ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسیده و تعداد دستگاه های سرویس دهنده و سرویس گیرنده بر این بستر به ترتیب ۱۶۴ و ۱۱۲۵ دستگاه است.

خوانساری اضافه کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین نیز خدمات مختلفی ارائه می کند که تعیین حدود اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین نوعیت اراضی، استعلام اراضی(گواهی ملی مستثنیات)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیردولتی همچون آنهاست.

وی اظهار داشت: تعداد کل درخواست های ثبت شده در این سامانه حدود ۸۲۷ هزار مورد بوده که از این میان به بالای ۷۶۴ هزار مورد پاسخ داده شده و تعداد کل استعلام های گرفتن شده در این زمینه نیز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد است. بدین ترتیب با استقرار این سازمانه شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی در کل کشور از حدود ۲۵۳ روز به ۱۶۳ روز (کاهش حدود ۹۰ روزه – حدود ۳۶ درصد بهبود) با گرفتن ۱۸ استعلام از دستگاه های اجرائی مختلف بوده ایم و از طرف دیگر این سامانه کاهش ۳.۲ میلیون مراجعه حضوری به دستگاه های اجرائی را به همراه داشته و بوسیله آن بالاتر از یک هزار میلیارد تومان کاهش هزینه های ثبت درخواست متقاضیان تغییر کاربری به وجود آمده است.

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، خوانساری درباره ی درگاه ملی مجوزهای کسب وکار نیز توضیح داد: بر طبق مطالعات انجام شده، ۵۰ درصد خدمات دستگاه های اجرائی از نوع ارائه مجوز، گواهی، تاییدیه و عناوین مشابه است. بدین سبب حکمرانی صدور مجوزها و الکترونیکی سازی حداکثری بمنظور مدیریت و پایش صدور آنها از سه منظر "زمان صدور"، "مدارک موردنیاز و فرآیندهای صدور" و "هزینه آنها" در دستورکار قرار گرفت که تا حالا حدود ۹/۶ میلیون درخواست واصل و حدود ۱/۵ میلیون مجوز صنفی و دولتی صادر گردیده است.

در این مدت پیامرسان های داخلی نیز به ارائه خدمات گوناگون پرداخته و بهره گیری از آنها رشد قابل توجهی داشته است که برمبنای آخرین آمارهای موجود تا نیمه مهر ماه امسال پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور ۱۴۰۰، در روبیکا ۴ برابر، در ایتا ۱۴ برابر، در بله ۶ برابر، در سروش پلاس ۸ برابر و در آی گپ ۲ برابر شده است. همین طور پهنای باند مصرفی در این پلت فرم ها در قیاس با شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج برابر رشد داشته است.




منبع:

458
0.0 از 5
1403/07/19
12:35:42
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , خدمات , دولت الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان