مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبر نوری می گذرد

مسیر اقتصاد دیجیتال از جاده فیبر نوری می گذرد می هاست: حوزه اقتصاد دیجیتال، نقطه کانونی کارهای منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با بهره گیری از دسترسی های بیش از پیش فیبر نوری، می توان از این دسترسی پرسرعت، برای ارائه عناصر در رابطه با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی خدمات ارزش افزوده استفاده نمود.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می تواند نور وارد شده از یک سر را، از سمت دیگر خارج کند. کابل فیبرنوری دارای پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل های معمولی است.

با فیبرنوری می توان داده هایی مانند تصویر، صوت و غیره را به آسانی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری به سبب پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل های مسی و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهم ترین ابزار انتقال اطلاعات شمرده می شود. کابل فیبرنوری سیگنال های ارتباطی را با بهره گیری از پالس های نوری تولید شده توسط لیزرهای کوچک یا ال ای دی ها انتقال می دهد.

این کابل ها شامل تعداد بیشتر رشته های شیشه است که هر کدام از آنها فقط کمی از موی انسان باریک تر هستند. مرکز هر رشته، هسته یا core نامیده می شود که مسیر نور برای حرکت را فراهم می آورد. هسته یا core با یک لایه شیشه به نام cladding (روکش) که نور را انتقال می دهد احاطه شده تا از هدر رفت سیگنال جلوگیری شود و به نور اجازه دهد تا در طول کابل حرکت نماید. همچون مزیت های این فناوری می توان به ظرفیت بالا، تضعیف ناچیز، مصرف برق پایین، انعطاف پذیر و سبک وزن آن اشاره نمود.

یکی از پروژه هایی که وزارت ارتباطات در دو سال قبل اقدامات بسیاری برای توسعه و رشد آن انجام داده است، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست که قرار شد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان دولت در سراسر کشور ایجاد شود. تا حالا بر طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف وزیر ارتباطات، هفت میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و هدف گذاری امسال ۱۴ میلیون خانوار است.

علاوه بر این که پروژه فیبرنوری می تواند سرعت های خوبی را در اختیار کاربرانش قرار دهد؛ در افزایش و بهبود اقتصاد دیجیتال هم می تواند مؤثر باشد. درحقیقت اگر اقتصاد دیجیتال بخواهد در کشور پیاده سازی شود و به یک نرخ رشد و توسعه خوبی برسد، نیاز به زیرساخت های فیبرنوری است.

در این راستا بتازگی یاسر باقری-مدیرکل توسعه کسب وکار شرکت مخابرات ایران- در این زمینه اظهار داشت: حوزه اقتصاد دیجیتال، نقطه کانونی کارهای منجر به سود و توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او با اشاره به اهمیت دسترسی به فیبرنوری و حرکت همزمان در بخش اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: حالا با بهره گیری از دسترسی های بیش از پیش فیبر نوری، می توانیم از این دسترسی پرسرعت، برای ارائه عناصر در رابطه با اقتصاد دیجیتال مانند اینترنت اشیاء و هوشمندسازی خدمات ارزش افزوده استفاده نمائیم.

باقری با اشاره به برندهای «آیوتل» (اینترنت اشیاء) و «هوبان» (دوربین های نظارت تصویری) اظهار داشت: در عرصه اینترنت اشیاء، بخش های کارنشده ای مانند حمل و نقل و همین طور ظرفیتهای خاص هر استان و تمام عناصری که در تسهیل اینترنت اشیاء در زندگی روزمره مردم اثرگذار می باشد مغفول مانده و باتوجه به جهش فعلی در عرصه فیبر نوری در تلاش هستیم که سرعت فعالیت را در بخش اقتصاد دیجیتال با همکاری تمام بخش ها خصوصاً بخش شبکه و تجاری شرکت، به سرعت افزایش دهیم.

در این باره همین طور رضا خلیلی-معاون شبکه شرکت مخابرات- درباره ی گسترش هم افزایی صحیح در عرصه پر اهمیت شبکه اظهار داشت: طراحی لازم برای تسهیل دسترسی مشتریان به دسترسی پرسرعت فیبر نوری، علاوه بر عزم راسخ تمام بخش های مخابرات، مستقیماً حاصل هم افزایی و حرکت متوازن حوزه تجاری و شبکه است.

وی درباره ی طراحی مدلی برای هم افزایی بخش شبکه و دسترسی، موضوع بسیار مهم واگذاری سرویس فیبر نوری مخابرات در میان اپراتورها و همین طور تسهیل دسترسی اظهار داشت: تشدید رقابت بین اپراتوری با دارایی سنگین و اثرگذار مطرح می شود که البته باید عایدی و سود درخور آن نیز حاصل شود.

خلیلی اشاره کرد: به عبارت دیگر بزرگی مخابرات و شرکت ارتباطات سیار در صورت تنظیم سرعت پیشرفت با شرکت، یک فرصت است که برای تحقق آن نیاز به یک برنامه ریزی مدون خصوصاً در بخش تجاری و شبکه است.

وی اشاره کرد: ایجاد فرصت توسط بخش های بیرونی و تجاری شرکت برای ورود به بخش های کوچک تر در سرمایه گذاری و ورود علوم دانش بنیان، از نکات مهم دیگری است که شرکت را در سطح نوآور و متحول نگه می دارد.

او افزود: گام اول گسترش پوشش از نظر جغرافیایی است و گام بعدی، بهبود و ارتقا سرعت ارائه شده به مشتریان و مرحله سوم، باندلینگ و کیفیت مناسب که تضمین کیفیت و پهنای باند داشته باشند. برای طرح تحول زمان بندی ۵ ساله، زمان پیش بینی شده در بخش Network برای استانهای کوچک، متوسط و بزرگ، ۳، ۴ و ۵ سال پیش بینی شده است.

طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، خلیلی اشاره کرد: ما الگوی یک میلیون و ۶۲۸ هزار پورت در بخش اکتیو را داریم و در بخش واگذاری، ۳۷۵ هزار در بخش FTTH و ۱۷۱ هزار در بخش VDSL است که روز به روز بیشتر می شود.

معاون شبکه شرکت مخابرات اظهار داشت: بهترین راه برای مخابرات، افزایش نسبت دارایی به FAT است که حدود ۴ درصد است که با این افزایش، می توانیم هم بخش FTTH و هم بخش VDSL را با راهکارهای تجاری ارتقا دهیم.





منبع:

416
0.0 از 5
1403/02/11
12:27:23
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , اینترنت اشیا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان