قارچ خور، مدلهای مشهور هوش مصنوعی را آزمایش کرد
می هاست: در یک آزمایش، بازی «قارچ خور» برای ارزیابی مدلهای مشهور هوش مصنوعی به کار رفت و توانایی آنها را محک زد.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، برخی تصور می کنند که «پوکمون»(Pokémon) یک معیار سخت برای محک زدن هوش مصنوعی به حساب می آید اما گروهی از محققان معتقدند بازی «سوپر ماریو»(Super Mario) که در ایران با نام «قارچ خور» شناخته می شود، مشکل تر است.
به نقل از تک کرانچ، سازمان پژوهشی «هائو ای آی لب»(Hao AI Lab) در «دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو»(UCSD) هوش مصنوعی را به بازیهای سوپر ماریو وارد کرد. در این آزمایش، هوش مصنوعی «کلود ۳.۷»(Claude 3.7) شرکت «آنتروپیک»(Anthropic) بهترین عملکرد را داشت. مدلهای هوش مصنوعی «جمینای ۱.۵ پرو»(Gemini 1.5 Pro) گوگل و «GPT-4o» شرکت «اوپن ای آی»(OpenAI) با مشکل روبه رو شدند.
واضح است که این نسخه از بازی سوپر ماریو همان نسخه اصلی سال ۱۹۸۵ نبود. این بازی در یک شبیه ساز به اجرا درآمد و با چارچوب «گیمینگ ایجنت»(GamingAgent) ادغام شد تا کنترل ماریو را به هوش مصنوعی بدهد.
گیمینگ ایجنت که هائو آنرا توسعه داده است، دستورالعمل های اساسی هوش مصنوعی مانند «اگر مانع یا دشمن نزدیک است، برای جاخالی دادن به سوی چپ حرکت کنید/پرش کنید» و اسکرین شات های درون بازی را فراهم نمود. سپس هوش مصنوعی، ورودی هایی را در قالب کد پایتون برای کنترل ماریو تولید کرد.
علیرغم این کمک ها، مقامات هائو گفتند که بازی هر مدل را مجبور می کرد تا برنامه ریزی مانورهای پیچیده و توسعه راهبردها را یاد بگیرد. جالب اینجاست که این لابراتوار دریافت مدلهای استدلالی مانند o1 شرکت اوپن ای ای که برای رسیدن به راهکار ها گام به گام به مشکلات فکر می کنند، به رغم قوی تر بودن در بیشتر معیارها، بدتر از مدلهای غیر استدلالی عمل می کنند.
بگفته محققان، یکی از اصلی ترین دلیلهای مشکل مدلهای استدلالی در انجام دادن بازی هایی از این دست، زمان محدود – بطور معمول چند ثانیه – برای تصمیم گیری درباره ی اقدامات است. در بازی سوپر ماریو، زمان بندی همه چیز است. حتی یک ثانیه هم می تواند به مفهوم تفاوت بین یک پرش ایمن و سقوط به طرف مرگ باشد.
چندین دهه است که از بازیها برای محک زدن هوش مصنوعی استفاده می شود اما تعدادی از کارشناسان، خردمندی ایجاد ارتباط بین مهارت های بازی هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری را زیر سوال برده اند. برخلاف دنیای واقعی، بازیها بطور معمول انتزاعی و نسبتا ساده هستند و از نظر تئوری، داده های بی نهایت را برای آموزش هوش مصنوعی ارائه می کنند.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب