رییس جمهور:

برنامهٔ گذار به دولت هوشمند سریع تر تدوین شود

برنامهٔ گذار به دولت هوشمند سریع تر تدوین شود رییس جمهور با اعلان اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاهها، کار مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش یابد و آسان شود، اشاره کرد: این نگاه باید در همه بخش های دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند و خدمات دولتی کاملا در دسترس آنها قرار گیرد.


به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه (۱۴ بهمن) در بیست و سومین جلسه شورای اجرائی فناوری اطلاعات با تبریک ولادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه رجب اظهار داشت: یکی از اقدامات لازم در رابطه با این شورا آنست که بخشنامه اجرائی آن هرچه سریع تر در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
وی ادامه داد: اقدام مهم دیگر آنست که باید یک ارزیابی و لطمه شناسی از آن بخش از اقداماتی که تا حالا در امتداد اجرای مصوبات این شورا انجام شده، صورت گیرد تا ببینیم که چه مقدار از اهداف محقق شده و دلیل عدم اجرای کامل بخش دیگر مصوبات چه بوده است؟
رییس جمهور اظهار نمود: این که دستگاه های اداری در جایگاه تنظیم گری قرار بگیرند و اجرای مصوبات و ارائه خدمات به بخش خصوصی واگذار شود کار درستی است که هر جا انجام شده بسیار مفید و موثر بوده است.
ایشان سپس اولویت بندی کارها و خدمات را بسیار ضروری توصیف و اشاره کرد: طبیعتاً همه خدمات در یک سطح از اهمیت قرار ندارند و لازم است با تقسیم بندی خدمات برمبنای اهمیت، الکترونیکی شدن خدمات کلیدی در اولویت قرار گیرد.
رئیسی اجرای سریع و دقیق مصوبات و برنامه های شورای اجرائی فناوری اطلاعات را در گرو تخصیص یک جایگاه شایسته و ممتاز در نهادها و سازمان های ملی به این مساله دانست و اشاره کرد: افرادی که در این جایگاه به کار گرفته می شوند باید آشنای به کار بوده، از انگیزه لازم و کافی برای سامان دادن سریع و دقیق به کارها برخوردار باشند و از میان بهترین نیروها انتخاب شوند.
رییس جمهور در ادامه به ضرورت اتصال دستگاه های اجرائی به مرکز تبادل اطلاعات اصرار کرد و اظهار داشت: داده ها در سازمان ها و نهادها قسمتی از اموال متعلق به آن نهاد نیستند، بلکه این داده ها باید جزو سرمایه های ملی محسوب شوند که دستگاه های دیگر نیز بتوانند حسب نیاز از آنها استفاده کنند.
رئیسی همین طور اضافه کرد: اگر شبکه ای فکر می شد و دستگاهها بموقع به وظایف خود عمل می کردند، امروز دولت الکترونیک محقق شده بود و به سمت استقرار دولت هوشمند حرکت می کردیم.
رییس جمهور تسهیل خدمات رسانی به مردم، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد را از نتایج و ثمرات تحقق دولت الکترونیک عنوان نمود و گفت: باید تلاش نماییم عقب ماندگی ها در حوزه دولت الکترونیک هر چه سریع تر برطرف شوند.
ایشان سپس از دستگاهها خواست به میزان الکترونیکی و هوشمند شدن نظام اداری در سیاست های به کارگیری نیروی انسانی بازبینی کنند و اشاره کرد: ماموریت اصلی دستگاهها دراین زمینه باید چابک سازی با نگاه به ضرورت های کشور و نیازهای نظام اداری، در امتداد تسهیل و تسریع خدمت رسانی به مردم باشد.
رییس جمهور تحول در نگاه ها و نگرش ها، تحول در فرآیندها و تحول در نهادها و سازمان ها را سه مرحله ایجاد تحول در نظام اداری کشور برشمرد و اشاره کرد: مسئولان دستگاهها باید تمام موانع در راه تحقق دولت الکترونیک را برطرف کنند تا تبادل اطلاعات میان دستگاهها با یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی در قالب دولت الکترونیک تسهیل و تسریع شود.
رئیسی با اعلان اینکه سامانه واحد تجارت نیز باید هر چه سریع تر تکمیل شود، اظهار داشت: وظایف در نظر گرفته شده برای دستگاهها در امتداد تحقق دولت الکترونیک دقیقاً ذیل عمل به قانون و سندهای بالادستی تعریف شده است.
وی ایجاد درگاه واحد دولت هوشمند و الزام دستگاهها به ارائه خدمات بوسیله آن، اصلاح فرآیندهای ارائه خدمات با رویکرد کاهش و حذف مراجعات، راه اندازی داشبوردهای مدیریتی برای ایجاد امکان نظارت دقیق و بموقع از طرف مدیران بر فرآیندهای الکترونیک را همچون اقداماتی دانست که باید در امتداد تسریع تحقق دولت الکترونیک صورت گیرد.
رئیسی همین طور خواهان تسریع در ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق کامل دولت الکترونیک از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد و اظهار داشت: اگر در جایی از ظرفیت های موجود درست و بهینه استفاده نمی گردد باید این نقص را برطرف کرد.
رییس جمهور تدوین برنامه ایجاد دولت هوشمند از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را یک ضرورت فوری عنوان نمود و اضافه کرد: همه دستگاه های دولتی از پیشرفت کارها گزارش مستمر عرضه کنند تا بتوان روند پیشبرد اهداف را بطور دقیق ارزیابی و با شناسایی دلیلهای کُندی یا موانع پیشرفت امور آنها را برطرف کرد.
رئیسی با اعلان اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاهها، کارِ مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات بالا رفته و آسان شود، اشاره کرد: این نگاه باید در همه بخش های دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند و دستگاهها و خدمات دولتی کاملا در دسترس آنها قرار گیرد.
بر طبق این گزارش، در این نشست بمنظور ایجاد هم افزایی و هم راستا شدن کلیه طرح ها و پروژه های ارائه خدمات الکترونیکی با رویکرد گذار به دولت هوشمند و تسریع در انجام تکالیف باقیمانده دستگاه های اجرائی، استانداردسازی و بازمهندسی ارائه خدمات دولت الکترونیک و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی، شش مصوبه به تصویب اعضا رسید.



648
0.0 از 5
1400/11/16
13:03:45
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , خدمات , دولت الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان