با حضور وزیر راه انجام شد؛
رونمایی از سامانه انطباق طرح های عمران شهری با حمل و نقل عمومی
می هاست: سامانه ملی ارزیابی طرح های توسعه و عمران شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با عنوان سامانه ساطح و همین طور بخشنامه طراحی معابر شهری با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی گردید.
به گزارش می هاست به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سامانه ملی ارزیابی طرح های توسعه و عمران شهری برمبنای اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) با عنوان "سامانه ملی ساطح" و همین طور "آئین نامه طراحی معابر شهری" با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی گردید.
در این برنامه که با حضور نمایندگان سایر دستگاهها، معاونان وزارت راه و شهرسازی، مدیران شهری، واحدهای استانی، مهندسان مشاور حوزه حمل و نقل و شهرسازی، متخصصان و علاقه مندان این حوزه، بصورت ترکیب حضوری و مجازی برگزار شد، دو دستاورد مهم حوزه توسعه شهری و حمل و نقل که توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی حاصل شده بود، تبیین شد.
رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD)، یکی از تازه ترین رویکردهایی است که در طرح های توسعه ای شهرها مورد ملاحظه جدی قرار می گیرد که در آن اهتمام می شود تا نحوه ارتباط حمل و نقل و کاربری زمین به نحوی تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بر شهر کاسته شود.
بر این اساس معاونت حمل و نقل در سال ۱۳۹۹ دستورالعمل اجرائی و سامانه نرم افزاری مربوطه را طراحی کرد و این سامانه قادر می باشد گزارش تحلیل دقیق و شفافی را از وضعیت فاکتورهای تعریف شده ۴۲ گانه در حوزه TOD در طرح های توسعه شهری ارائه نماید.
دستگاه های در رابطه با موضوع توسعه شهری، مشاورین حوزه شهرسازی و حمل و نقلی طرح های جامع، می توانند میزان انطباق طرح پیشنهادی را با اصول TOD کنترل و بنا بر نیاز اصلاحات مورد نظر را بر روی طرح های توسعه شهری اعمال نماید.
«آئین نامه طراحی راه های شهری» نیز که بعنوان یک مرجع واحد و مبنای مشخص بمنظور طراحی و ارزیابی طرح های در رابطه با شبکه معابر شهری نظیر طرح های توسعه و عمران (جامع) شهری، طرح های هادی، تفصیلی و … است، در سال ۱۳۷۳ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تصویب قرار گرفت.
وزیر راه: نگاه به طرح های توسعه شهری، انسان محور شود
در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین طرح های شهرسازی و طرح های حمل و نقلی و ترافیکی و نیز با تبیین ارتباط کم رنگ حاضر در روند حاکم بر تهیه طرح های جامع حمل و نقل و شهرسازی، سامانه ساطح را ابزاری جهت همگرایی و هماهنگی هرچه بهتر طرح های این دو حوزه دانست.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن بیان ضرورت تغییر نگرش از طراحی معابر برمبنای ظرفیت جابه جایی خودرو به طراحی برمبنای ظرفیت جابه جایی انسان و نگاه انسان محورانه به مقوله توسعه شهری و حمل و نقل، خواهان تمهید تدارکات لازم توسط همه دستگاه های مسئول درباب تحقق پذیری سیاست ها، خط مشی ها و معیارها و الزامات بخشنامه و توسعه برمبنای حمل و نقل همگانی شد.
در اختتام از سامانه ساطح در قالب پرتال نرم افزاری و نسخ ۱۲ جلدی بخشنامه طراحی معابر شهری رونمایی گردید.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب