مواداولیه صنعت قطعه سازی، مشمول قیمت گذاری دستوری می شود

مواداولیه صنعت قطعه سازی، مشمول قیمت گذاری دستوری می شود به گزارش می هاست به قول دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، به دنبال قیمت گذاری خودرو، برای ایجاد تعادل و تناسب میان قیمت گذاری خودرو و زنجیره تأمین، مقرر است از سرچشمه تا انتهای محصول نهایی، یك شیوه قیمت گذاری دستوری اعمال شود.


آرش محبی نژاد در گفتگو با ایسنا، با بیان این مورد و انتقاد از شیوه قیمت گذاری دستوری، اظهار نمود: به جهت ایجاد تعادل از ابتدا تا انتهای مسیر تولید یک خودرو، می خواهند یک شیوه قیمت گذاری اعمال شود. بعنوان مثال اگر قیمت گذاری دستوری به شیوه فعلی انجام می شود، مواد را هم به تناسب آن، قیمت گذاری دستوری کنند.
دبیر انجمن صناع همگن قطعه سازی و نیروی محرکه ضمن تاکید براینکه شورای رقابت تنها به علت برداشتی که از صنعت خودرو در خصوص انحصاری بودن دارد، قصد ورود به این حوزه را دارد، اظهار داشت: این در شرایطی است که تولیدکنندگان مواداولیه تمام زنجیره تأمین خودروسازی، انحصاری هستند. مگر چند فولاد مبارکه، مس سرچشمه یا تولیدکنندگان پتروشیمی، پلی استر و ورق فولادی در کشور وجود دارد؟! تمامی این صنایع انحصاری هستند؛ ازاین رو با استدلال شورای رقابت، باید قیمت گذاری ها دستوری شوند.
وی ادامه داد: براین اساس به جهت تحقق اهداف کلان، سیاست گذارانی که می خواهند خودرو ارزان به دست مردم برسد، می خواهند کل زنجیره تأمین مواداولیه صنعت خودرو و خودروسازی گرفتار سرکوب قیمتی و قیمت گذاری دستوری شود؛ اما اگر مقرر است رهاسازی شود و مواد اولیه در بورس کشف قیمت شوند، قیمت خودرو هم بایستی برپایه حاشیه بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه قرارداد قطعه سازان و خودروسازان، بر مبنای دلار 11 هزارتومان منعقد شده بود، اظهار نمود: به همین جهت شرکت ساپکو در جهت به روز رسانی قیمت قطعات، برای قطعه سازان دعوتنامه ارسال کرده و در حال بررسی مدارک است تا راهکاری برای ضرر و زیان قطعه سازان عرضه نماید. طبق محاسبه های صورت گرفته در انجمن همگن، چنانچه قیمت قطعات 65 درصد بدون قید و شرط بر روی کف میانگین قطعات خودرو افزایش پیدا نکند، قطعه سازان ضرر می کنند؛ بنابراین افزایش قیمت قطعات الزامی خواهد بود.
محبی نژاد ضمن طرح درخواست بازبینی باردیگر قیمت مواداولیه و نهاده های تولید با 10 درصد تلورانس، بیان نمود: هم اکنون مبحث بازبینی هر سه ماه یکبار برای قیمت خودرو مطرح است اما در همین بازه های سه ماهه، امکان دارد نوسانات زیادی داشته باشیم.

مبنای قیمت مواداولیه داخلی دولتی هم فوب خلیج فارس است
وی با اشاره به اینکه همیشه انتقادات زیادی در این رابطه بر ما وارد می شود که باوجود داخلی سازی، چرا به محض گران شدن ارز، قطعه سازان هم می خواهند قیمت ها را افزایش دهند؛ در این حوزه باید اظهار داشت که مشکل از مکانیزم قیمت گذاری مواد اولیه است؛ چونکه قیمت مواداولیه داخلی که عموما هم دولتی است، بر مبنای نرخ قیمت فوب خلیج فارس کشف می شود.
محبی نژاد اذعان کرد: مواد وارداتی به نرخ دلار قیمت گذاری شده، کف قیمت تعیین شده و در بورس، کشف قیمت صورت می گیرد. تولیدکننده مواد هم در بورس، کالای خویش را عرضه می کند و قطعه ساز و خودروسازِ خریدار، بایستی 10 درصد مبلغ را به صورت پیش پرداخت در بورس بپردازد، سپس اگر برنده شد، مابقی پول را واریز و کالا را تصاحب کند. این مورد فرآیندی عجیب و طولانی است. ضمن اینکه قطعه ساز وجوه خویش را به صورت مدت دار از خودروساز مطالبه و دریافت می کند؛ پس تأمین کننده مواد داخلی هم می تواند به صورت مدت دار با قطعه ساز فعالیت کند.

برای پوشش نیازهای خود، گاها به واردات بدون انتقال ارز نیاز است
وی ضمن گلایه از حواشی و نوسان روزانه ارز، خاطرنشان کرد: چندی قبل اعلام گردید که به قطعه ساز و خودروساز ارز نیما تعلق می گیرد؛ در حالیکه اگر ارز را آزاد بگذارند، می توانیم بخشی از آنرا از محل صادرات خود یا صادرات سایر صادرکنندگان تأمین نماییم. به این علت که این صنعت گرفتار تحریم شده، گاها نیاز است از گزینه بدون انتقال ارز برای واردات استفاده گردد تا بتوانیم نیازهای خویش را پوشش دهیم.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی تصریح کرد: سالیانه برای تولید خودرو نیازمند حدود 3.5 میلیارد دلار ارز هستیم. ارز مورد نیاز برای قطعه ساز داخلی در عرصه تولید لوازم یدکی هم بیشتر از 500 میلیون دلار است که در مجموع چهار میلیارد دلار می شود.
محبی نژاد در انتها خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون ارزهای بدون منشا، ارز اشخاص که در خارج از کشور وجود داشته یا از داخل کشور منتقل می شوند، تنها در اختیار افرادی خاص قرار دارد. در صورتیکه اگر این گزینه برای تولیدکننده یا واردکننده رسمی که می تواند کالای خویش را در گمرک اظهار کند و تحت کنترل هم باشد، باز بگذارند، حداقل مطمئن هستیم که ارز به چرخه اقتصادی سالم وارد می شود.



2357
5.0 از 5
1399/05/10
22:54:44
تگهای خبر: خودرو , صنعت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان