حذف بروشورهای كاغذی كلید خورد
می هاست: الكترونیكی شدن خدمات دولتی شاید در اولین مرحله شامل حذف كاغذ شود، اتفاقی كه در نمایشگاه الكامپ امسال كلید خورده و در امتداد رعایت موازین محیط زیستی، چاپ و انتشار بروشور توسط ارگان های دولتی ممنوع شده است.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، دولت الكترونیكی بعنوان یكی از مهم ترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت كارآمد می تواند فساد را بطور جدی ریشه كن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل كند. این مساله از اصلی ترین مباحثی بوده كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اولین روزهای دولت دوازدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است.
دولت الكترونیكی به معنای مكانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاع رسانی، راه اندازی مركز داده و یا خرید تجهیزات گران قیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلكه تعامل پذیری دستگاه ها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امكان نظارت دستگاه ها بر یكدیگر مورد نظر است.
یكی از فرآیندهایی كه به تحقق دولت الكترونیك معنا می بخشد، كاهش استفاده از كاغذ در خدمات دولتی است. در صورتیكه این روزها تقریباً تمامی خدمات در وب سایت دستگاه ها موجود است، شاید ارائه از بروشورهای كاغذی كه چندان مورد استفاده نیستند، چندان منطقی نباشد. همین طور یكی دیگر از اقدامات، حذف قبوض كاغذی است كه همین حالا هم خیلی از قبوض به صورت غیرحضوری و آنلاین پرداخت می شود.
بگفته امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات كشور - نمی توان مدعی دولت الكترونیك بود اما ساده ترین اصول یعنی حذف كاغذ را نادیده گرفت. امیدواریم سازمان ها با بارگذاری بروشورهایشان زمینه تداوم و دسترسی بهتر را برای شهروندان فراهم آورند. رویكرد خدمات شهروندمحور نمایشگاه امسال (الكامپ) تنها در ارائه خدمات نیست، بلكه در رفتارها هم هست.
قبل از این ناظمی درباره ی اقدامی كه برای پیاده سازی دولت الكترونیكی و همین طور حفاظت از محیط زیست انجام شده توضیح داده بود: برای حفاظت از محیط زیست، ارائه بروشور كاغذی را در سالن دولت و دستگاه ها ممنوع كرده و بخشی را در وب سایت خودمان ایجاد كردیم كه خدمات دستگاه ها در آنجا آمده است.
منبع: می هاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب