آپوکالیپس دیجیتالی شدیدتری در راهست

آپوکالیپس دیجیتالی شدیدتری در راهست می هاست: خدمات مختلف از ایرلاین ها تا بهداشت و درمان، کشتیرانی و فاینانس، از اشتباه در بروزرسانی یک نرم افزار امنیتی که موجب اختلال چندین ساعته سیستم های کامپیوتری جهانی شد، درحال بازگشت به وضعیت عادی هستند اما این اتفاق، لطمه پذیری فناوری های متصل دنیا را برجسته کرد.



به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، بعد از حل این اختلال، شرکت ها مشغول رسیدگی به انبوهی از پروازهای به تاخیر افتاده و لغو شده و وقت ملاقات پزشکی، سفارش های به تاخیر افتاده و مسائل دیگری بودند که حل آنها، امکان دارد چند روزی زمان ببرد. کسب و کارها هم با سوالاتی روبرو هستند که چگونه از اختلالات آتی ناشی از فناوری، اجتناب کنند و به عبارت دیگر، سیستم های خویش را ایمن کنند.

عوامل اختلال آی تی جهانی روز جمعه که سبب زمین گیر شدند پروازها و فلج شدن خدمات بانکی و درمانی شد، پیش از این هم اتفاق افتاده بودند و تا وقتی که برنامه های احتیاطی بیشتر در شبکه ها بکار گرفته نشود و سازمان ها، پشتیبان های بهتری را مستقر نکنند، باردیگر اتفاق خواهد افتاد.

احتمال تکرار اختلالات بدون برنامه های پشتیبان

اختلال روز جمعه، ناشی از یک بروزرسانی بود که توسط شرکت امنیت سایبری آمریکایی «کراود استرایک» (CrowdStrike)، در اوایل روز جمعه به مشتریانش عرضه شده بود. این بروزرسانی در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت، مشکل پیدا کرد و سبب شد دستگاههای مجهز به این سیستم عامل در سراسر دنیا از کار بیافتند.

«کراود استرایک» یکی از بزرگترین سهم ها را در بازار امنیت سایبری بسیار رقابتی در اختیار دارد که چنین ابزارهایی را عرضه می دهد. این شرکت امنیت سایبری، یک شرکت ۸۳ میلیارد دلاری با بیشتر از ۲۰ هزار مشتری در سراسر دنیا است. موقعیت این شرکت سبب شد بعضی از تحلیل گران صنعت این سوال را مطرح کنند که آیا کنترل بر چنین نرم افزارهای مهمی از نظر عملیاتی، باید در دست شرکتهای انگشت شماری باقی بماند.

اما این قطعی، همینطور این نگرانی را در بین کارشناسان به وجود آورده است که خیلی از سازمان ها برای اجرای طرح های اضطراری در هنگام وقوع اختلال در یک سیستم فناوری اطلاعات یا نرم افزار درون آن، آمادگی کافی ندارند.

در عین حال، بلایای دیجیتالی قابل حل بیشتری در افق دیده می شود و شاید با بزرگترین چالش جهانی آی تی از زمان «باگ هزاره» که «مشکل ۲۰۳۸» خواهد بود، کمتر از ۱۴ سال دیگر زمان داشته باشیم و این دفعه، جهان وابستگی بسیار بیشتری به کامپیوتر ها پیدا کرده است.

سیاران مارتین، رئیس سابق مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس، می گوید: ما واقعا در مدیریت جنبه های ایمنی فناوری در مورد خودرو ها، قطارها و هواپیماها خوب هستیم. آن چه در آن بد هستیم، عرضه خدمات است. وی ضمن اشاره به یک واقعه اخیر باج افزاری که سرویس بهداشت ملی انگلیس را تحت تأثیر قرار داد، اظهار داشت: نگاه کنید چند هفته پیش، برای سیستم بهداشتی لندن چه اتفاقی افتاد. آنها هک شدند، و این اتفاق، سبب شد کلی از فعالیت ها لغو شود که از نظر فیزیکی خطرآفرین است.

مارتین اظهار داشت: سازمان ها باید سیستم های فناوری اطلاعات خویش را بررسی نمایند و اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی، کنترل ایمنی از خرابی و افزونگی ها در این سیستم ها وجود دارد تا در صورت قطعی، عملیاتی بمانند.

اختلال روز جمعه، در بحبوحه یک توفان تمام عیار صورت گرفت چونکه هر دو شرکت مایکروسافت و کراود استرایک، سهم بازار بزرگی دارند که به محصولات آنها متکی است.

نایجل فیر، استاد امنیت سایبری در دانشگاه موناش استرالیا، در اینباره اظهار داشت: مطمئنم که رگولاتورهای جهانی، این مورد را بررسی خواهند کرد. رقابت محدودی در سطح جهانی برای سیستم های عامل و همینطور برای محصولات امنیت سایبری در مقیاس بزرگ مانند محصولاتی که کراود استرایک عرضه می کند، وجود دارد.

قطعی روز جمعه بشدت خطوط هوایی را گرفتار مشکل کرد چونکه خیلی از آنها برای چک و سوار شدن مسافران به هواپیما، به بلیت های دیجیتال متکی بودند. بعضی از مسافران، تصاویری را در شبکه های اجتماعی از کارت های پرواز دست نویس عرضه شده توسط کارکنان خطوط هوایی منتشر نمودند. دیگران فقط در صورتی می توانستند پرواز کنند که بلیت خویش را چاپ کرده بودند

این استاد امنیت سایبری اظهار داشت: تصور می کنم برای سازمان هایی با هر شکل و اندازه ای، خیلی مهم است که واقعا به مدیریت ریسک خود نگاه کنند و رویکرد همه ریسک ها را مورد ملاحظه قرار دهند.

اینک آخر الزمان

اختلال روز جمعه، آخرین باری نیست که وابستگی دنیا به کامپیوتر ها و محصولات آی تی برای خدمات اولیه را یادآور می شود. حدود ۱۴ سال دیگر، دنیا با مشکل کامپیوتری مبتنی بر زمان مشابه با باگ هزاره به نام مشکل ۲۰۳۸ مواجه خواهد شد. «باگ هزاره» یا «Y۲K» به این علت صورت گرفت که کامپیوتر های اولیه تنها با شمارش دو رقم آخر سال، فضای گران قیمت حافظه را ذخیره کردند، به این مفهوم که خیلی از سیستم ها نمی توانستند بین سالهای ۱۹۰۰ و ۲۰۰۰ تمایز قائل شوند که منجر به خطاهای اساسی شد.

هزینه رفع این مشکل در سالهای پیش از سال ۲۰۰۰، صورت حساب جهانی صدها میلیارد دلار را به همراه داشت. «مشکل ۲۰۳۸» یا آپوکالیپس که در ساعت ۰۳۱۴ GMT در ۱۹ ژانویه ۲۰۳۸ شروع می شود، در اصل همان مشکل است.

بسیاری از کامپیوتر ها گذر زمان را با اندازه گیری تعداد ثانیه ها از نیمه شب اول ژانویه ۱۹۷۰ می شمارند که به آن «عصر» هم می گویند. این ثانیه ها بعنوان یک دنباله محدود از صفرها و یک ها یا «بیت ها» ذخیره می شوند، اما برای خیلی از کامپیوتر ها، تعداد بیت هایی که می توانند ذخیره کرد، به حداکثر مقدار خود در سال ۲۰۳۸ می رسد.

بر اساس گزارش رویترز، سیاران مارتین می گوید هم اکنون وضعیتی داریم که در آن یک اختلال بزرگ جهانی وجود دارد، چونکه نمی توانیم از نظر اداری با آن کنار بیاییم. می توانیم از نظر ایمنی کنار بیاییم، اما نمی توانیم از نظر عرضه خدمات وقتی شبکه های مهمی از کار بیافتند، کاری نماییم.





منبع:

232
0.0 از 5
1403/04/31
10:59:10
تگهای خبر: امنیت , امنیتی , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
هاست و دامین

هاست و دامین

mihost.ir - حقوق مادی و معنوی سایت می هاست محفوظ است

می هاست

هاست ارزان