اختلال های گاه و بیگاه دردسر جدید کاربران
به گزارش می هاست، رشد و توسعه پیام رسان های داخلی در ۲ سال قبل سبب افزایش استقبال کاربران از آنها شده است اما اینروزها اختلال هایی که هرچند وقت یک مرتبه رخ می دهد، هشداری برای متولیان پیام رسان هاست و امکان دارد نتیجه معکوسی همچون از دست دادن مخاطب را به همراه داشته باشد.
به گزارش می هاست به نقل از ایسنا، پیام رسان های داخلی ظرفیت هایی هستند که برای مرتفع ساختن نیازهای مردم، اطلاع رسانی، تبادل اطلاعات و موارد دیگر بوجود آمده اند. در این خصوص پیام رسان های داخلی چند سالی است که در کشور فعالیت خویش را شروع کرده و با حمایت های انجام شده از جانب دولت فعالیت می نمایند اما بیشترین استفاده از آنها زمانی صورت گرفت که پیام رسان های خارجی طی سالهای گذشته فیلتر شد و شرایط رخ داده فرصتی مناسب برای فعالیت پیام رسان های داخلی ایجاد کرد.
در کنار شرایط رخ داده، حمایت دولت ها همچون دولت سیزدهم سبب توسعه و رشد سکوهای داخلی و به دنبال آن افزایش کاربران شده است اما نکته قابل توجه اینست کاربران پیام رسان باکیفیت می خواهند و در صورتیکه سکوهای بومی از کیفیت لازم برخوردار نباشند، مردم به سراغ پیام رسان های بومی نمی روند؛ ازاین رو این حق کاربران است که به پیام رسان های خوب و باکیفیت متصل شوند و از خدمات آن استفاده نمایند.
با وجود همه تلاش ها برای خدمات رسانی هر چه بهتر پیام رسان های داخلی، وقوع اختلال های گاه و بیگاه می تواند موفقیت های به دست آمده را کم رنگ کند. به صورت مثال با شروع سال جدید یک پیام رسان داخلی به فاصله دو هفته مبتلا به اختلال شد و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت.
اولین اختلال در ایام پایانی تعطیلات عید نوروز رخ داد که با گذشت ساعاتی اختلال رخ داده بر طرف و روابط عمومی توضیح داد به علت اشکال فنی در تجهیزات سخت افزاری شبکه، ارتباطات کاربران با اختلال و قطعی مواجه گردید.
در شرایطی که بنظر می رسید کاربران چنین اتفاقی را تجربه نکنند، بار دیگر اوایل هفته جاری پیام رسان ایتا مبتلا به اختلال شد و برای ساعتی دسترسی کاربرانش به این پیام رسان با مشکل مواجه گردید و این دفعه واکنش مسؤلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
به طور مثال محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- ساعاتی بعد از برطرف شدن اختلال گفت به علت انجام یک اصلاح فنی توسط تیم ایتا، این پیام رسان برای دقایقی خارج از دسترس شد که این شکل کار به هیچ وجه قابل قبول نیست. او تاکید کرد وزارت ارتباطات تمام قد حامی سکوهای داخلی است اما آنها هم متعهد هستند که این پشتیبانی دولت و اعتماد کاربران را باتقویت تیم فنی و پایداری سرویس و ایجاد خدمات جدید پاسخ دهند.
همچنین محمد احسان خرامید- مشاور وزیر ورئیس سازمان مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلال رخ داده را غیر قابل قبول دانست و گفت این که در اوج ساعت کاری دست به تغییری بزنند که می توانند نصف شب هم انجام بدهند، قابل قبول نیست.
به گفته وی تا هم اکنون چندین ماه است که مقرر است این پیام رسان به زیرساخت ابری متصل شوند که پایداری آن بیشتر است اما دائم به تعویق می اندازند که این اقدام هم قابل قبول نیست.
البته بروز اختلال موضوعی است که فقط محدود به پیام رسان های داخلی نمی گردد، در واقع مسائلی که گاهی در حوزه های فنی پیش می آید، تنها منحصر به ایران نیست بلکه در پیام رسان های بزرگ تری که در دنیا وجود دارند هم امکان دارد اختلال های فنی مانند قطع سرویس رخ دهد.
به طور مثال اواخر سال ۱۴۰۲ دسترسی هزاران کاربر به فیسبوک و اینستاگرام، مبتلا به اختلال شد. حدود ۵۰ هزار گزارش قطعی در ارتباط با اینستاگرام و ۱۰ هزار مورد دیگر برای فیسبوک مسنجر ثبت شده بود، اما شمار گزارش ها در عرض یک ساعت بعد از شروع، کاسته شده بود.
همچنین بعضی از کاربران مشاهده نمودند از حساب های فیسبوک خود خارج شده اند؛ دیگران اعلان هایی در اینستاگرام دریافت نمودند که «مشکلی پیش آمده است» و فیدهای آنها لود نمی شود.
از سوی دیگر پیام رسان واتس اپ هم چندی قبل مبتلا به اختلال گسترده ای شده بود که بعد از چند ساعت دسترسی به آن برای هزاران کاربر امکان پذیر شد و به وضعیت عادی برگشت.
با این حال، کارشناسان بر این عقیده اند در حالی که سکوهای داخلی بیشتر از پیش برای توسعه و ارتقای خود تلاش می کنند و اقبال کاربران نسبت به پیام رسان های داخلی بیشتر از پیش شده است، وقوع اختلال حتی اگر کوتاه مدت هم باشد می تواند نتیجه معکوسی به وجود آورد و استفاده مردم از پیام رسان های داخلی کم و به موازات استقبال از پیام رسان های خارجی بیشتر شود، بنابرین انتظار می رود توجه بیشتری نسبت به زیرساخت های پیام رسان ها شود.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب