توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
هم اندیشی الزامات قانونی هوش مصنوعی
می هاست: جلسه هم اندیشی پیرامون الزامات قانونی هوش مصنوعی امروز با حضور نمایندگانی از سازمان های دولتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد.
به گزارش می هاست به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ جلسه «هم اندیشی پیرامون الزامات قانونی هوش مصنوعی» امروز با حضور نمایندگانی از سازمان های دولتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد. در این جلسه هم اندیشی نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حوزه علمیه، فراکسیون مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، ستاد کل نیروهای مسلح اساتید دانشگاه های کشور، شرکتها خصوصی و مرکز ملی نخبگان حضور داشتند. علی اصغر انصاری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در این جلسه با اشاره به سابقه ورود به هوش مصنوعی در بخش حاکمیت کشور، بیان کرد: زمانی که تصمیم بر راه اندازی مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ICT گرفته شد، ابتدا نگاه اصلی ما نیازهای زیرساختی این حوزه بود که با گذشت زمان اقدامات قابل توجهی در بخش حاکمیت هوش مصنوعی انجام شد. وی همین طور با اشاره به آینده پیش روی این حوزه، اظهار داشت: در آینده هوش مصنوعی برای کشور با چالش های زیادی روبرو می باشیم، یکی از موارد بحث اشتراک گذاری دیتا است؛ چالشی که تمام دنیا با آن روبرو است و ما نیز باید مقررات لازم را برای صیانت از داده ها در عرصه مصنوعی تدوین نماییم، طرحی که در مجلس نیز مطرح گردیده است و نمایندگان پیگیر تدوین آن هستند. معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در رابطه با تدوین سند هوش مصنوعی و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، اشاره کرد: طی این چند سال علم سنجی های فراوانی در این زمینه در پژوهشگاه به انجام رسیده که موضوع قابل توجه این است که مراکز علمی و دانشگاهی ما در عرصه هوش مصنوعی روی مطالبی فعالیت می نمایند که نیاز امروز کشور نیست و این مساله به سبب عدم وجود مقررات اولیه است. در ادامه این جلسه رضا تقی پور، رییس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده مجلس شورای اسلامی درباره ی قانون گذاری در عرصه هوش مصنوعی اشاره کرد: باتوجه به گستردگی هوش مصنوعی طبیعتاً یکی از مواردی که باید مطرح شود بحث قانونگذاری و چهارچوب های این حوزه است، این مساله را در دو سطح می توان بررسی کرد؛ یکی در عرصه ملی و دیگر در بخش بین المللی که هر دوی آنها باید با دقت بالایی مورد توجه نهادهای حاکمیتی قرار بگیرند. وی همین طور در ادامه تاکید کرد: همان چهارچوب هایی که در سازمان ملل وجود دارد می توان آنها را به حوزه هوش مصنوعی داخلی هم تسری داد، ITU که زیر نظر سازمان ملل است در عرصه اینترنت جهانی تصمیم گیرنده است و ما نیز جایگاه خوبی در این اتحادیه جهانی مخابرات داریم و می توانیم همکاری خوبی در این زمینه با آنها داشته باشیم. رییس فراکسیون هوش مصنوعی، بیان کرد: بحث حکمرانی داده در عرصه هوش مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردارست که برای مدیریت قوانین این مساله باید به عنوان یک پیش نیاز در نظر گرفته شود و مجلس نیز بر این مساله تاکید بسیاری دارد. در بخش دیگری از این هم اندیشی دکتر مهربان رییس دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این مسیر یک مسیر تکاملی است و تصمیم گیری در این زمینه باید مقاومت فناورانه را در حوزه بین المللی داشته باشیم. چیزی که امروز درگیر آن هستیم در کشور دوگانه آزادی و کنترل است، دوگانه ای که به عنوان مانع در بحث سیاست گذاری و قانون گذاری در عرصه های مختلف است. دکتر مهربان در ادامه اشاره کرد: دلیل کلیدی ترین ابزاری که باید برای قانونگذاری در عرصه هوش مصنوعی صورت گیرد، این است که باید تصویری از هوش مصنوعی را به مردم نشان بدهیم که اطمینان بخش باشد، تصویری که نشان دهد از هوش مصنوعی چه استفاده هایی می شود؛ کشورهای همسایه امروز تصویری از آینده را به مردم خود بواسطه هوش مصنوعی نشان می دهند و این هنر سیاست گذاری است. رییس دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: ابعاد سیستمی که این حوزه دارد مختلف است، باید در نظر گرفته شود در کدام مقطع سیاست گذاری لازم است و در کدام مقطع قانون گذار باید ورود کند؛ این مساله مهمی است که در چهارچوب قانونگذاری باید رعایت شود. در ادامه هم اندیشی پیرامون الزامات قانونی هوش مصنوعی، آقای دکتر جعفرزاده معاون طرح و برنامه ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، بیان کرد: باید خط قرمزها در قانون گذاری هوش مصنوعی مشخص شود، در بحث قانون گذاری در عرصه هوش مصنوعی سه ضلع مهم داده ها، نیروی انسانی و زیر ساخت باید مورد توجه قرار بگیرند و برای هر کدام باید قانون های مشخصی وضع شود. به عنوان مثال در بحث مهاجرت نیروی انسانی باید کارهایی حمایتی صورت گیرد تا از مهاجرت نخبگان پیشگیری نماییم. معاون طرح و برنامه ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، همین طور اضافه کرد: در بحث دیگر قانونگذاری حوزه هوش مصنوعی باید چهار لایه قانون گذاری حتما رعایت شود و باید به آنها توجه لازم را داشته باشیم، لایه حمایتی، دستوری، نظارتی و خط قرمزها است، هر کدام از این لایه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند که عدم توجه به آنها حاکمیت را با چالش روبرو خواهدنمود. گفتنی ست در آخر جلسه هم اندیشی پیرامون الزامات قانونی هوش مصنوعی، پنل پرسش و پاسخی تدارک دیده شد تا حاضران بصورت حضوری و آنلاین موارد حقوقی لازم در عرصه هوش مصنوعی را با مسئولین بخش های مختلف به اشتراک گذارند تا علاوه بر همفکری، به دغدغه های آنها در بحث قانونگذاری نیز پاسخ داده شود.
منبع: می هاست
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب