ترمز رشد قیمت خودرو چه زمانی كشیده می شود؟
به گزارش می هاست این روزها قیمت ها در بازار خودرو در حال ركوردشكنی است، به صورتی كه در مدتی كوتاه افزایش ۹ تا ۴۳ میلیون تومانی نرخ خودرو های داخلی و رشد بیشتر از ۴۰ میلیون تومانی شماری از خودرو های مونتاژی را شاهد بودیم؛ افزایش قیمت هایی كه به نظر نمی رسد به این زودی خیال پایین آمدن داشته باشد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، افزایش قیمت ها در حالی است که بازار خودرو همچون هفته های قبل در رکود کامل است و در عمل به جز افرادی که احتیاج به پول یا خودرو دارند، فروشنده یا خریدار واقعی در بازار نبوده و هیچ خرید و فروشی صورت نمی گیرد.
در این میان، از نبود تعادل بین عرضه و تقاضای بازار، قیمت سازی برخی افراد در فضای مجازی، نبود سقف قیمتی، همینطور نوسانات بازارهای موازی نظیر طلا، سکه، ارز، بورس و مسکن بعنوان علل اصلی افزایش قیمت ها یاد می شود.
قیمت سازی در فضای مجازی
در این پیوند، 《سعید موتمنی》 رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت معتقد است: در ماه های گذشته که قیمت ها در سایت های خودرویی نظیر "باما" و "دیوار" برداشته شده، برخی افراد با تشکیل گروه هایی در فضای مجازی و کانال های واتساپی، تلگرامی و اینستاگرامی به قیمت سازی برای خودرو ها می پردازند.
وی به ایرنا اظهار داشت: شرایط بگونه ای است که گاهی اوقات چندین نفر به صورت هماهنگ با یکدیگر در یکی از گروه های مورد اشاره به قیمت سازی برای خودرویی خاص می پردازند و همان هم به سرعت در کانال ها و گروه ها دست به دست شده و بعنوان قیمت روز آن خودرو تعیین می شود؛ این مسئله به هیچ عنوان قابل کنترل نیست.
به گفته این مقام صنفی، وقتی سقف قیمتی برای خودرو ها نبوده و بازار به حال خود رها شده باشد، با کوچکترین نوسان ارزی شاهدیم افراد از فروش خودرو دست بر می دارند.
وی تصریح کرد: در هفت ماهه اخیر به صورت متوسط قیمت خودرو های داخلی، خارجی و مونتاژی بیشتر از ۸۰ درصد رشد کرده است.
موتمنی افزود: عمده قیمت گذاری ها از جانب افرادی که خودرو ثبت نام کرده و تحویل گرفته اند، انجام می شود و نمایشگاه داران که هیچ سهمیه خودرویی ندارند، نقشی در قیمت ها بازی نمی کنند.
وی، به صورت نمونه به خودروی پژو ۲۰۷ اتوماتیک اشاره نمود که گرچه روز گذشته ۳۷۵ میلیون تومان قیمت خورد، اما در انتها همین روز کسی با قیمت های بالای ۴۰۰ میلیون تومان هم حاضر به فروش نبود.
نوسان ارز عامل بی ثباتی قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت اعتقاد دارد که نمی توان فضای مجازی را کنترل کرد و در این شرایط، نوسانات ارزی است که تعیین کننده بوده و اگر ثبات ارزی داشتیم هیچ وقت قیمت ها این طور هیجانی و غیر واقعی نمی شد.
وی افزود: اگر عرضه و تقاضا متعادل بود هم این اتفاق را شاهد نبودیم و نباید توپ را به زمین سایت های آگهی دهنده خودرو بیندازیم.
موتمنی اظهار داشت: اگر طرح عرضه شده از جانب سازمان حمایت که یک خودرو نباید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه ای در بازار فروخته شود اجرایی می شد، می توانست جلوی نوسانات شدید قیمتی را بگیرد و سرمایه گذاران و سودجویان را از این بازار خارج می کرد.
وی بیان داشت: نگاهی به آمارهای مرکز شماره گذاری خودرو که در هفته های گذشته روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو معامله می شد، نشان داده است شاید روزانه فقط ۵۰۰ دستگاه از این خودرو ها به صورت قانونی خرید و فروش می شد و بقیه به صورت غیر قانونی و در فضای مجازی بوده است.
این مقام صنفی افزود: افرادی که خودرو های ثبت نامی خویش را تحویل می گیرند، با یک تحقیق ساده تلفنی قیمت گرفته و بعد از آن خودروی خویش را خود را با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می گذارند.
وی تصریح کرد: نیاز سالیانه بازار خودرو کشور ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون دستگاه است، اما خودروسازان سال گذشته تنها ۸۰۰ هزار دستگاه تولید کرده بودند. همین مسئله منجر به فاصله گیری شدید قیمت کارخانه ای و بازار شده است.
موتمنی، ممنوعیت واردات را هم خاطرنشان کرد و اظهار داشت: اگر واردات خودرو های دست دوم و کارکرده تا حدودی آزاد گذاشته می شد، خودرویی نظیر تویوتا لندکروز با مدل ۲۰۱۰ امروز سه تا چهار میلیارد تومان قیمت نداشت.
وی تاکید کرد: باید نیاز بازار به اندازه کافی تامین گردد، در غیر این صورت افرادی که خودرو در اختیار دارند سوء بهره برده و هر آنچه که بخواهند قیمت گذاری می کنند.
رفع مشکلات تولید، یگانه راهکار واقعی
«امیر حسن کاکایی» مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در این حوزه با اشاره به عبور قیمت پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان، می گوید: اگه قیمت ۲۰ میلیون تومانی پراید در سال ۹۶ را بر دلار متوسط سه هزار و ۵۰۰ تومانی آن زمان تقسیم کرده و در قیمت امروز دلار ضرب نماییم، قیمت منطقی پراید به دست خواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته بازار بورس به شدت فعال بوده و پول های سرگردان زیادی را به سمت خود جلب کرده است، پیشبینی می شد اگر ریزش بورس آغاز شود قیمت سایر کالاها همچون خودرو افزایشی شود.
این استاد دانشگاه معتقد است: اگر شاخص بورس در ایام آینده به تعادل برسد، سرمایه گذاران تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهند کرد و اگر قیمت دلار هم در حول و حوش ۲۴ هزار تومان تثبیت شود، قیمت خودرو باز هم پتانسیل بالاتر رفتن خواهد داشت، اما برعکس اگر دلار به صورت ناگهانی افت کند خودرو با یک وقفه آغاز به ارزان شدن می کند.
وی در این حوزه، به سال ۹۸ اشاره نمود که در آن در مقطع پراید تا قیمت ۹۰ میلیون تومان هم بالا رفت، اما بعد از آن با یک سرعت کند پایین آمد.
کاکایی افزود: برداشتن قیمت ها از سایت های خودرویی و سایر سایت ها از جانب مراجع تصمیم گیر اشتباه بود، مسئولان بینی می کردند که با حذف قیمت ها مشکل حل شود، اما امروز شاهدیم این وضعیت بدتر شده است، چونکه نمی توان جلوی شایعه پراکنی را گرفت و مردم با انواع و اقسام روش ها اطلاعات را دریافت می کنند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: تعیین سقف قیمتی برای خودرو هم مردود است، چونکه نمی توان مردم را نسبت به دارایی شان محدود کرد.
وی معتقد است: اقدامات کنترلی، نتیجه ای جز رفتن افراد به سمت بازار سیاه یا بازار خاکستری و شایعات نخواهد داشت، باید مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خویش را روی افزایش واقعی تولید و تحقق "جهش تولید" بگذاریم.
کاکایی اظهار داشت: وقتی شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو کار خویش را انجام می دهد، سازمان محیط زیست بر استاندارد پرهزینه یورو ۵ تاکید دارد و همینطور علیرغم مشکلات ارزی و تأمین نشدن قطعات خاص و ناقص ماندن خیلی از خودرو ها، تکلیف تولید خودرو مشخص بوده و قیمت ها آغاز به بالا رفتن خواهد نمود.
وی تصریح کرد: امروز باید به مشکلات تولید خودرو توجه کرده و آنها را رفع نماییم، مشکلی که وقتی در اردیبهشت ماه ۹۷ صحبت از آن به میان آمد، شاید در عرض دو سه ماه حل می شد، اما امروز دست کم ۹ ماه طول خواهد کشید تا بازار به تعادل برسد.
استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته، سالیانه به دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داشتیم، در حالیکه به صورت متوسط هر سال ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، ازاین رو اندازه بیشتر از ۲ میلیون دستگاه برای تأمین نیاز بازار عقب هستیم.
وی بیان داشت: باتوجه به کند شدن چرخش نقدینگی، بزودی خیلی از قطعه سازان به خصوص قطعه سازان کوچک و متوسط با مشکل مواجه می شوند و این مشکلات به خودروسازان تسری می یابد، همینطور بازار لوازم یدکی هم به هم ریخته و باردیگر مشکلات کیفی پیش می آید.
کاکایی بار دیگر تصریح کرد: چاره اصلی توجه به جهش تولید و برداشتن هرگونه مانعی از سر راه آن است.
به گفته وی، مشکلات پیچیده ای بر سر راه تولید وجود دارد که با حرف و گفتار درمانی حل نمی گردد، بلکه نیازمند افرادی اندیشمند و افراد اجرایی قوی و پای کار است.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب