مدرس دانشگاه عنوان كرد:
خلا در شكل آكادمیك مشكل جدی آهنگسازان جوان است
به گزارش می هاست داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به كمبودهای بی شمار دانشگاه ها در ارائه سرفصل های مربوط به آهنگسازی ایرانی، این ضعف را از مهم ترین عوامل ایده پردازی در میان آهنگسازان جوان عنوان نمود و اظهار داشت: هیچ درسی با عنوان آهنگسازی آكادمیك وجود ندارد و دانشجویان باید خود به صورت آزاد این خلأ جدی را پر كنند.
جشنواره موسیقی جوان چند روزی است که مراحل داوری خویش را پشت می گذارد و آرام آرام آماده برگزاری رسمی این جشنواره می شود. بدلیل شرایط کرونایی حاکم بر جامعه صدای هنرمندان این جشنواره از زیر ماسک کرونا و به صورت مجازی به گوش علاقمندان و اهالی موسیقی برسد.
از آنجایی که در مرحله داوری می توان به کیفیت کلی آثار ارائه شده اشراف داشت ازاین رو پیشاپیش می توان حدس زد که سطح کیفی جشنواره پیش رو در چه حدی خواهد بود.
داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوهی بازنگری آثار به خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: بیشتر بر روی چگونگی آفرینش آثار تمرکز کرده و برای داوران بسط و گسترش ایده ای نوازندگان مهم بوده و اجرای خوب در مراحل بعدی اهمیت قرار دارد.
جای خالی سنت و نوآوری در بین آثار
این هنرمند آهنگساز، با اشاره به اینکه کیفیت دلخواهی که برپایه سنت و هم نوآوری باشد را در بین آثار شرکت کنندگان کمتر شنیدیم، تصریح کرد:. بیشتر آثار رسیده به جشنواره بسط ایده هایی بود که در بعضی از قطعات خوب نبود.
این داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در عین حال، این مشکل و مساله را نبود سرفصل های رشته موسیقی ایرانی در دانشگاه ها به صورت خاص درس آهنگسازی عنوان نمود و اضافه کرد: به هر حال ضعف های زیاد این حوزه باید مرتفع و چاره اندیشی شود.
ارسال مجدد آثار به جشنواره
سرایی در ادامه سخنان خود، همینطور در سفارش به برگزیدگان اولین مرحله برای اجرا در مرحلهی نهایی این دوره جشنواره موسیقی جوان هم، اظهار داشت: مقرر شده تا شرکت کنندگان بر روی آثاری که برای جشنواره فرستاده اند ویرایشی روی آنها انجام داده و آنرا مجدد ارسال نمایند.
داور چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با تاکید براین نکته که در مبحث آهنگسازی به شکل آکادمیک مشکل جدی داریم، تصریح کرد: باتوجه به تدریس موسیقی در دانشگاه، می دانم هیچ درسی با این عنوان وجود ندارد و دانشجویان باید خود به صورت آزاد این خلأ را پر کنند.
تاکید بر نقش پررنگ جشنواره موسیقی جوان
سرایی در ادامه تاثیر جشنواره موسیقی جوان را در موسیقی کشور پررنگ خواند و اظهار داشت: شاید همین جایگاه من در موسیقی به خاطر جشنواره ملی موسیقی جوان باشد. از سال ۱۳۷۴ هر سال امید ساز زدن در این جشنواره را داشتم.
به گفته وی، همین که نوازنده امید دارد سالی یک مرتبه جشنواره بیاید و ساز بزند تا بقیه بشنوند اثربخش است. سال ۱۳۷۸ در خلال همین جشنواره بود که از استاد حسین علیزاده مشورت خواستم که به سمت موسیقی بروم یا نه.
وی در انتها درباره فعالیت این روزهای خود تصریح کرد: در این ایام فقط تدریس آنلاین می کنم و کارهایی که از قبل مانده بوده را انجام می دهم. آلبومی هم با پژمان حدادی ضبط کرده ام که مربوط به چند سال پیش می شود و در حال مسترینگ و طراحی جلد آن هستیم. علاوه بر این مشغول نوشتن چند مقاله هم هستم.
چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در یک نگاه
چهاردهمین جشنوارهی ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت گستردهی استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، و «موسیقی نواحی ایران» برگزار می گردد.
در بخش «موسیقی دستگاهی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه تار، عود، قانون، کمانچه، نی؛ در بخش «موسیقی کلاسیک» نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن؛ و در بخش «موسیقی نواحی ایران» خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت. همچنین، در حوزهی موسیقی دستگاهی، بخشی برای «حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی» و بخشی هم با عنوان «بخش ویژهی موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی» در نظر گرفته شده است.
این جشنواره در چارچوب سه گروه سنی «الف» (۱۵ تا ۱۸ سال، متولدین سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» (۱۹ تا ۲۳ سال، متولدین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و «ج» (۲۴ تا ۲۹ سال، متولدین سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵) برگزار می گردد.
اقبال از جشنواره در قاب آمار
تعداد شرکت کنندگان سال جاری از تمام دوره های قبل بیشتر بوده است. در دورهی دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالیکه سال جاری در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کرده اند که ۵۰ درصد آنها در شاخهی موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست داده اند. لذا، علیرغم شرایط کرونا، سال جاری استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.
منبع: mihost.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب